Wel eens nagedacht over NFC?

Hier op GeenSteen.nl schrijven we over allerlei zaken in en om jouw winkel die iets met ‘online’ te maken hebben. Virtuele reclamezuilen, click&collect, innovatieve apps en wat dies meer zij. Maar je kan nog veel meer dingen moderner, virtueler en online gerichter maken. Wat te denken van bijvoorbeeld je visitekaartje? Dat kan met een ingebouwde NFC-chip!

Het is iets dat het bedrijf MOO aanbiedt. Zij leveren visitekaartjes die ‘linken naar jouw digitale wereld’. Concreet houdt dat in dat hun visitekaartjes NFC-chips bevatten. Dit zijn chips op basis van Near Field Communication, oftewel een technologie waarbij er op een contactloze manier gecommuniceerd kan worden tussen twee apparaten.

Van deze technologie wordt veel verwacht. Er zijn al een aantal tests geïnitieerd, bijvoorbeeld de Rabobank in combinatie met de Albert Heijn, maar ook vele parkeergarages en Diergaarde Blijdorp experimenteren met NFC. En vorige maand nog kondigden ING en ABN Amro aan hun betaalpassen te gaan uitrusten met een NFC-chip.

Terug naar MOO. Dat verkoopt visitekaartjes waar dus een ingebouwde NFC-chip inzit. En opeens zijn de mogelijkheden van een visitekaartje volledig uitgebreid! Want wanneer je dat visitekaartje richting een smartphone brengt (fysiek contact is niet nodig, maar ze moeten wel maximaal zo’n vijf  centimeter uit elkaar staan) dan vraagt de NFC-chip aan de telefoon om iets te doen. Iets wat jij hem hebt verteld om te doen. Bijvoorbeeld dat de smartphone jouw website moet laden in de browser, een introductiefilmpje afspeelt, een Google Maps-kaart van jouw winkellocatie laat zien of gewoon jouw contactgegevens opslaat. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk door de NFC-chip van tevoren een bepaalde opdracht mee te geven.