Wat kun je doen tegen showrooming?

Veel winkeliers zoeken een goede manier om om te gaan met ‘showrooming’, oftewel consumenten die producten bekijken en bestuderen in de winkel, maar dan online op zoek gaan naar een goedkopere prijs. Het bieden van een goede klantenervaring binnen de winkel en het verkopen van unieke producten die op het web niet te vinden zijn kunnen hierbij helpen.

Bied een goede service
Met de komst van online wordt het selecteren en opleiden van goede winkelmedewerkers steeds belangrijker. Er moet immers differentiatie plaatsvinden door middel van een goede service, het bundelen van producten en diensten en het benutten van de online mogelijkheden. Alleen dan kunnen winkels wat doen aan de opkomst van showrooming en andere bijeffecten die de opkomst van webwinkels met zich meebrengen.

Maak vergelijken lastiger
Een methode om het de showroomende consument lastiger te maken is om te doen zoal sommige ondernemers uit de matrassen-industrie het doen. Zij bieden verschillende SKU’s (stock-keeping unit, een code die gebruikt wordt om ieder uniek product in de winkel te identificeren) aan in alle verkoopkanalen die ze beheren, zodat het voor de consument lastiger wordt om gedegen vergelijkingen te maken.

Maak gebruik van je cross-channel aanwezigheid
Volgens een van de deelnemers aan het Retailwire BrainTrust-panel moeten winkeliers meer doen met hun online aanwezigheid. Veel van hen hebben een eigen webwinkel of misschien zelfs een app voor op de mobiel, maar als het gaat om het verbeteren van de klantenservice om showrooming tegen te gaan, wordt er vaak niet gekeken naar het feit dat ze zelf aan cross-channel doen en dat dus kunnen inzetten.

Veel webwinkeliers kunnen wat betreft het inzetten van ‘cross-channel’ nog veel leren van de top. Uit een enquête van Retailwire bleek dat Acht op de tien grote winkeliers kunnen vanaf hun website informatie verschaffen over de beschikbaarheid van producten in de winkel, terwijl die mogelijkheid er is bij slechts 39% van de resterende groep winkeliers.  Veel winkels hebben dus geen service die hen kan helpen om online consumenten, of in ieder geval bezoekers, naar de stenen winkel te krijgen. En dus vergroot het de kans dat shoppers online verder kijken totdat ze wel tevreden zijn.

Transparantie van productinformatie kan ook een belangrijke factor zijn voor consumenten als zij zich eenmaal in de winkel begeven. Zeven op de tien grote winkeliers kunnen in de winkel de productbeschikbaarheid van een andere vestiging bekijken via hun afrekensysteem. Bij de kleinere winkeliers ontbreekt het daar bij de helft ervan aan. En door het niet (kunnen) bieden van informatie aan de klant die juist die informatie wil, verhoog je als winkelier het risico dat consumenten eerder naar hun smartphone grijpen om online verder te zoeken, misschien wel bij de concurrent…

Je kunt er haast niet omheen dat steeds meer consumenten (al dan niet vanuit huis) hun smartphone gebruiken om informatie op te zoeken over hun gewenste aankoop. Als winkelier kun je er dus maar beter voor zorgen dat jouw website en/of app ook bevredigende (zoek)resultaten toont.