Walmart pakt uit met mobiel in winkels

Walmart verwacht de aankomende feestdagen veertig procent van het online verkeer naar hun site via smartphones en tablets te verkrijgen. En van die veertig procent zullen er veel mensen tussen zitten die Walmart.com bezoeken op hun mobiel terwijl ze in een van de vierduizend vestigingen staan. De supermarktketen heeft daarom een app, speciaal aangepast voor dit soort bezoekers.

In moderne tijden als deze is data (het verkrijgen en begrijpen van allerhande statistieken, maar ook en vooral de gegevens en feiten over bezoekers en klanten) enorm belangrijk voor zowel webwinkel als stenen winkel. En steeds vaker komt die data van mobiele apparaten. Voor stenen winkels wordt daarmee de uitdaging alleen maar groter aangezien online shoppen zich meer en meer verplaatst van de computer naar de smartphones. Consumenten zoeken nu online concurrerende prijzen op wanneer ze in een winkel staan. En doen soms dus aankopen via een online winkel die niet verbonden is met de winkel waar ze op dat moment in staan.

Walmart-appWalmart heeft z’n app aangepast aan elke stenen winkel die ze in Amerika hebben. Het probeert de Walmart bezoekende consument zo ervan te weerhouden dat die online op zoek gaat naar andere (web)winkels. “Bijna elk fact van ons leven is veranderd door de smartphone”, zo legt senior vice-president van mobile en digital bij Walmart Global eCommerce, Gibu Thomas uit. “Maar wanneer je een winkel binnenloopt, en dat is waar meer dan 90 procent van de retailomzet plaatsvindt, dan lijkt het op een plek waar de tijd heeft stilgestaan.”

De nieuwste versie van de iPhone-app (de Android-versie volgt snel) van Walmart heeft een ‘in-store mode’ en die moet er voor zorgen dat Walmart-bezoekers blijven kopen bij Walmart, zelfs als datgene wat ze willen niet in de winkel aanwezig is en een concurrent enkele klikken verwijderd is in hun handpalm. Als een bezoeker via de app inlogt, dan zal Walmart diens locatie gebruiken om hem app-content voor te schotelen die specifiek ontworpen is voor die specifieke vestiging. Je kunt met de app onder andere een lijstje aanmaken door tegen je telefoon te praten. Ook handig: je kunt een product zoeken door een woord op te geven, bijvoorbeeld zakdoeken of lampen, en de app geeft vervolgens aan in welke rij je dat artikel kunt vinden. De app bevat een interactieve plattegrond en laat je aanbiedingen zien die  specifiek voor die vestiging gelden. Ook is Walmart een feature aan het testen die ‘Scan & Go’ heet en waarmee je artikelen kunt inscannen, zodat je bij het afrekenen langs de zelfkassa kunt. Maar uiteraard laat de app je ook online een artikel bestellen dat je op dat moment niet in de winkel kunt vinden. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een roze fietsje, maar de vestiging waar jij bent heeft alleen de blauwe variant, dan bestel je gemakkelijk via de app de roze versie.

De app is een succes. Twee weken nadat Walmart de ‘in-store mode’ heeft gelanceerd in z’n app, heeft zestig procent van de shoppers ervoor gekozen om het te gebruiken. Verder komt ongeveer twaalf procent van Walmart’s online omzet nou van klanten die in een winkel staan en de ‘in-store mode’ gebruiken!