Verkopers solliciteren via webcam bij Dixons

Dixons laat verkopers vanaf nu solliciteren via de webcam. Uit luiheid? Nee. De elektronicawinkel denkt gewoon dat dit een ideale manier is om mensen te ondervragen die op de winkelvloer moeten staan en klanten goed te kunnen woord kunnen staan. Er wordt zo tijdens het sollicitatiegesprek meer op de persoon gefocust en minder op de tekst.

Via Dixons.nl/werkenbij kunnen werkzoekenden middels een webcamsessie hun sollicatie opsturen en door te klikken op deze link kun je meer uitleg zien en een dergelijke webcamsessie houden. Voor Dixons is natuurlijk het grote voordeel van deze moderne sollicatieprocedure dat ze zo direct een échte indruk krijgen van de sollicitant. “In de transitiefase waarin Dixons zich momenteel bevindt, van winkel naar ‘belevingswereld’, is het klantencontact enorm belangrijk. We merken dat een cv, een opleiding en een motivatiebrief te weinig zeggen over de kwaliteiten van onze medewerkers. Wij gaan voor inlevingsvermogen en ondernemerschap. Dat maak je onvoldoende op uit slechtst geschreven tekst”, aldus HR-adviseur Kim Thannhauser.

Wij vinden het in ieder geval een geniale zet. Immers, als je inderdaad van ‘winkel’ naar ‘belevingswereld’ gaat dan is klantencontract een van je topprioriteiten. En dus wil je iemand op de winkelvloer hebben staan die zich verbaal en non-verbaal goed kan uiten. Mensen die daar niet aan voldoen kun je dankzij webcamsessies al tijdens het solliciatieproces er makkelijk uithalen. Op de ouderwetse manier moest je mensen eerst uitnodigen voor een sollicatiegesprek om met eigen ogen te kunnen zien en horen hoe iemand zich één-op-één uit.

Het feit dat het aantal ongewenste sollicaties afneemt is voor Dixons een ander bijkomend voordeel. “Echte verkooptalenten zullen geen drempel voelen. Die selectie vindt dus al direct plaats!”