Transacties Dixons nemen toe na toevoeging zintuigprikkeling

Dixons zit als verkoper van consumentenelektronica in een hoek waar momenteel de klappen vallen. Stenen winkels uit deze branche delven vaak het onderspit tegenover de online concurrenten. Dixons heeft het ook niet altijd makkelijk gehad, maar krabbelt nu op. Onder meer door te experimenteren met zingtuigprikkeling in de winkels. En met (onverwacht) resultaat: er vonden 15% meer kassatransacties plaats.

Vorig jaar experimenteerde de elektronicaketen met zingtuigprikkeling en eind vorig jaar werd daar het zingtuig reuk aan toegevoegd. De geurwalmen beïnvloedden de klantbeleving op een positieve manier, want er vonden plots meer kassatransacties plaats. Het prikkelen van de zintuigen zal nu gefaseerd in alle 150 Dixons-filialen worden ingevoerd.

dixons_moswand“Met een levende moswand (zien), producten uit de vitrines en op tafel om uit te proberen (voelen), relaxte achtergrondmuziek (horen) en een gratis kopje fairtrade-cappuccino (proeven) werden al vier zintuigen geprikkeld. Na de toevoeging van geur, bleek dat er een significante stijging plaatsvond van 15% in kassatransacties”, aldus Steven Bakker, CEO van de BAS Group en eigenaar van Dixons. “De verklaring van de stijging? Wij stellen klanten op hun gemak. Geen geurwalm die je tegemoet komt, maar een licht mountain brise luchtje dat je ook zou kunnen ruiken op je vakantieadres.”

Zintuig prikkelen wordt vaker gedaan
Het is niet voor het eerst dat stenen winkels proberen de zintuigen van de klant proberen te prikkelen. Al jarenlang verspreiden vele supermarkten de (nagemaakte) lucht van vers brood bij de entree van een filiaal om zo de klant niet alleen een hongerig gevoel te geven maar ook de indruk te wekken dat het verkochte brood lekker vers is. Maar ook in de huizenmarkt bijvoorbeeld wordt er gebruikgemaakt van zintuigprikkelingen. Zo komt het meer dan eens voor dat het tijdens een bezichtiging van een huis ruikt naar verse appeltaart of versgezette koffie.

Dixons begrijpt in ieder geval dat je als stenen winkel niet moet stilzitten, maar dat je alle registers moet opentrekken om de concurrentie met ‘online’ aan te kunnen en dat je dus ook gebruik moet maken van de voordelen die je als stenen winkel bezit. En dat houdt dus in dat klanten kunnen voelen, ruiken en proeven, iets wat online niet kan.

dixons_proeven

1 gedachte op “Transacties Dixons nemen toe na toevoeging zintuigprikkeling

  1. Pingback: Showrooming overleef je zo | Geen Steen?

Reacties zijn gesloten.