Toename QR-codewinkels in 2013

Webwinkels gaan steeds meer de potentie van offline inzien. Dat blijkt wel uit het feit dat er dit jaar wereldwijd zo’n 300 virtuele winkels zijn gestart en dat er voor volgend jaar inmiddels meer dan tweeduizend zijn aangekondigd. Hier in Nederland zijn er nu nog zo’n stuk of tien, maar ook daar komt verandering in. De QR-codewinkels zullen vaker het straatbeeld sieren.

Door de flinke groei van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets hebben webwinkels nu ook de mogelijkheid om offline de klant te bereiken. Maar ook supermarkten profiteren van die mobiele apparaten in de broekzak van de consument, want nu kan het ook één kilometer verderop reclame maken voor speciale aanbiedingen. De consument van tegenwoordig wil kiezen waar, wanneer en hoe ze hun aankopen doen en dankzij de virtuele winkel kan dit ook. Producten worden getoond op bijvoorbeeld abri’s in bushokjes of op treinstations, maar ook in (huis-aan-huis)bladen, op evenementen of op ander producten. Door de QR-code, die bij het product staat afgebeeld, te scannen kunnen klanten zo direct een bestelling plaatsen en deze de volgende dag al in huis hebben.

De QR-code was altijd een beetje het ondergeschoven kindje in de mobiele wereld van technologie. Maar met grote partijen als Walmart, eBay, PayPal en Best-Buy internationaal en Bol.com, Bart Smit, Bruna en Douglas nationaal die deze techniek inzetten zal het vanzelf steeds vaker gebruikt gaan worden door de consument. Helemaal als die dan korting krijgt ten opzichte van hetzelfde product via de website bestellen, zoals bij Bol.com recentelijk. Het is dan ook daarom dat de Nederlandse startup Shop2Mobi op deze trends is ingesprongen en webwinkeliers de mogelijkheid biedt snel een eigen QR-codeshop te starten.

“Klanten zijn gewend om snel en goed geholpen te worden, offline en online”, zo vertelt mede-oprichter Roman Markovski. “Bedrijven kunnen nu hun online winkel direct naar hun
klanten brengen, of die nu in een bushokje zijn, op de trein wachten of thuis door reclame bladeren.” Volgens Forrester, Cap Gemini en comScore zal mobile commerce in 2013 wederom verdubbelen en ongeveer 30% van alle online aankopen gaan uitmaken.