SoLocal maakt stenen winkeliers online vindbaar

De nieuwe website SoLocal.nl wil inspelen op de trend van lokale winkeliers die zichzelf wel onderscheiden met originele producten, maar die online gewoonweg niet of slecht aanwezig zijn. Het wil een brug slaan naar lokale winkeliers die anders op het web onvindbaar zouden zijn. Offline meets online.

SoLocal.nl richt zich op consumenten die wel sommige voordelen van online winkelen willen hebben, maar die ook open staan voor originele producten van winkels bij hen in de buurt. Het is zeker geen webwinkel, want de getoonde producten op de site zijn niet online (in ieder geval niet via SoLocal) te bestellen. Nee, de consument kan de lokale producten ‘om de hoek’ passen en aanschaffen.

SoLocal.nl

De nieuwe site benadrukt dat het er niet alleen is voor consument, maar juist ook voor de lokale winkeliers. Het wil hen via internet met elkaar in contact brengen, al blijft de stenen winkel zelf het kloppend hart.  “We verzetten ons tegen diegenen die zeggen dat de rol van de lokale winkel uitgespeeld is. Lokale winkels staan er in veel opzichten erg goed voor. Ze staan dicht bij hun publiek, zitten op leuke plekken, en verkopen vaak unieke producten. Hun probleem is dat zij nu razendsnel online moeten aanhaken, om te kunnen blijven concurreren. Wij helpen ze daarbij”, aldus initiatiefnemer Merijn Horck.

SoLocal bevindt zich duidelijk nog in de startfase. Dat valt gelijk al op als je ziet dat op dit moment enkel de lokale winkeliers in bepaalde delen van Amsterdam op de site staan. Winkels uit andere steden zijn er nog niet, al kijken we daar wel met belangstelling naar uit. Desondanks is er op dit moment van alles te vinden. Van antiek behang tot een mooi kostuum en van een boekentafeltje tot een legerjasje. Leden (‘catchers’) kunnen aangeven bepaalde producten te willen en zo wordt een lijstje samengesteld van welke producten het meest in trek zijn. De populairste ‘catch’ op dit moment is een laptoptas van het merk WAM die bij Margareth M te koop is voor 170 euro.