Showrooming overleef je zo

Als stenen winkel kun je tegenwoordig nogal last krijgen van ‘showrooming’, oftewel het principe waarbij mensen je winkel binnenlopen, wat producten nader bekijken en vastpakken om vervolgens (soms zelfs nog in jouw winkel!) de mobiel erbij te pakken en op zoek te gaan naar een winkel die het product goedkoper aanbiedt. Als winkel kun je hier desondanks heus wel wat aan doen. Lees onze tips maar!

Showrooming is (helaas) niet meer weg te denken. Sterker nog, uit onderzoek van Econsultancy bleek dat één op de vier Amerikaanse shoppers tijdens de feestdagen aan showrooming deed. Maar ja, wat doe je er aan? Als je klanten verbiedt hun mobiel erbij te pakken in je winkel, dan doen ze dat wel op straat. En sowieso is verbieden geen slim idee, want hoe klantonvriendelijker je overkomt hoe sneller ze naar de concurrent (online) gaan.

Allereerst is een goede fulfilmentpartner belangrijk. Maar ook een focus op multichannel is essentieel wil je kunnen overleven in een tijd waarin ‘online’ steeds meer terrein wint ten opzichte van ‘offline’. Als je in staat bent om je producten via diverse kanalen aan de man te brengen kun je de consument te allen tijde bereiken, ongeacht of ‘ie nou bij jou in de winkel staat of dat hij vanaf een mobiel apparaat op zoek is naar dat ene product.

Verkoop via diverse kanalen
In tijden als deze kun je haast niet wedden op één paard. Het is belangrijk om via diverse kanalen je producten te verkopen. Op deze manier bereik je namelijk ook andere consumenten. Consumenten die wellicht anders nooit bij jou zouden kopen omdat ze je stenen winkel niet zouden binnenlopen. Als je winkel regelmatig ‘geshowroomd’ wordt kun je alsnog die verkoop binnenslopen door zelf een online winkel te hebben. Optimaliseer je site sowieso voor mobiele apparaten en je bent klaar om anno 2013 de concurrentie aan te gaan en als winnaar het strijdveld te verlaten.

Bied iets unieks
Ga ook uit van je eigen kracht. Producten voelen, vastpakken, heel goed bestuderen, ruiken, uitproberen… het kan allemaal offline, maar niet online. Dat weet Dixons ook. Een extra manier om de online concurrentie, maar nog meer om de showroomende consumenten een loef af te steken is door iets unieks aan te bieden. Verkoop je producten in een unieke speciale verpakking. Hiermee differentieer je je niet alleen op het gebied van verpakkingen, maar genereer je gelijk ook een geheel nieuwe sku (stock keeping unit). En daar zit ‘m de crux! Door waarde toe te voegen aan je product door het bijvoorbeeld te bundelen met een ander product of door het een unieke verpakking mee te geven verkoop je iets anders dan wat online beschikbaar is. Een uniek product betekent een unieke sku wat betekent dat die apps waarmee consumenten een product uit de winkel kunnen ‘scannen’ en zo online goedkopere versies kunnen vinden nu geen resultaten meer kunnen vertonen, omdat jouw sku uniek is!

Je kunt producten op meerdere manieren ‘uniek’ te maken. Door ze te bundelen met een bijbehorend product of accessoire (bijvoorbeeld een reisadapter met een extra stekkertje voor in het buitenland) of door twee producten als één te verpakken (“nu 1+1 gratis!”). Hiermee creëer je niet alleen unieke sku’s wat goed is tegen showrooming, maar voeg je ook nog eens waarde toe voor de consument, die bij jou dingen vindt die hij online niet aantreft.

Leg nadruk op product gelijk meenemen
Online bestellen is natuurlijk hartstikke snel, simpel en gemakkelijk, maar uiteindelijk moet de consument vaak toch minstens een dag wachten voordat hij zijn gewenste producten in huis heeft. Als stenen winkel kun je hier extra de aandacht op vestigen, want de consument die jouw winkel binnenloopt kan zijn gewenste producten gelijk meenemen! Leg dit voordeel dan ook goed uit aan de consument, of hij nou jouw website bezoekt, langs je etalage loopt of in de winkel een gesprek met je aanknoopt. Maak duidelijk dat ‘de winkel binnenlopen’ gelijkstaat aan ‘het product direct meenemen’, iets wat online niet mogelijk is.

Veel stenen winkeliers onderschatten deze ‘unique selling point’, maar het is inmiddels zo dat online consumenten nog lang niet in 100% van de gevallen hun producten op tijd geleverd krijgen. Ook zeggen zo’n zes op de tien consumenten niet nog eens bij dezelfde webwinkel te bestellen als hun eerdere aankoop niet op tijd is aangekomen. Als stenen winkelier kun je hier dus goed gebruik van maken! Dit kan uiteraard ook in combinatie met ‘click & collect’: online bestellen en in de winkel ophalen. De pure players online kunnen zulke service niet leveren, hoor! (Of pas tegen betaling van zo’n 15 euro…)