Showrooming is zo slecht nog niet

De laatste tijd wordt er door stenen winkeliers nogal neergekeken op showrooming; mensen die de winkel binnenlopen, het een en ander vasthouden, proberen en bekijken en vervolgens weer weggaan om online het product goedkoper te bestellen. Maar uit een nieuw onderzoek blijkt dat showrooming helemaal niet altijd nadelig hoeft te zijn.

Ipsos MediaCT hield samen met IAB een onderzoek naar showrooming en ondervroeg daarvoor 482 consumenten uit een online community met mensen die erg geïnteresseerd zijn in media, technologie en gamen. Bijna negen op de tien shoppers deed consumentenelektronica-aankopen online, terwijl driekwart zulke aankopen (ook) in een stenen winkel deed. Van de mensen die een winkel bezochten, gebruikte een op de drie consumenten hun smartphone voor shop-gerelateerde activiteiten binnen de winkel, zoals prijzen vergelijken, reviews lezen en dergelijke.

Op de vraag waarom men naar een stenen winkel ging, antwoordde driekwart van de shoppers dat het dit deed om het gewenste product te kunnen uitproberen en te kunnen zien. Ook gemak en prijs waren voor veel mensen reden om de stenen winkel te bezoeken. Service werd slechts door een kwart van de mensen genoemd.

storeq_groot

Showroomers geven meer uit
En dan nu de cijfers die aantonen dat showrooming niet altijd nadelig hoeft te zijn voor de webwinkelier: 42 procent van diegenen die hun smartphone raadpleegden in de winkel gaven meer dan duizend dollar uit. Onder smartphone-bezitters die hun mobiel níét raadpleegden in de winkel bleek slechts 21 procent meer dan duizend dollar te hebben uitgegeven. En tweederde van de shoppers die juist wel hun mobiel in de winkel hadden gebruikt gaf aan dat het gebruik ervan hen meer reden gaf om het product te kopen.

Showroomers doen vaker impuls-aankopen
En showroomende mensen zijn overigens ook meer van de impuls-aankopen. Onder de smartphone-bezitters bleek namelijk 32% van de winkel-bezoekers meer geneigd te zijn om ongeplande aankopen te doen, terwijl dat percentage bij online shoppers 22% bedroeg.

likely_groot

Het gehele onderzoek is hier (pdf) in te zien.