‘Pop-upstores blijven ook bestaan na crisis’

Pop-upstores zijn de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten om zo de leegtes op te vullen die de crisis heeft achtergelaten in de winkelstraat. Maar het zou zo maar eens kunnen dat de pop-upstore als verkoopmogelijkheid blijft bestaan, dus ook als de crisis voorbij is. De pop-upstore is populair!

In een discussie op RetailWire valt te lezen dat een aantal mensen uit de industrie denkt dat de pop-upstore als concept zeker zal overleven. En waarom ook niet? Het ouderwetse warenhuis wordt gezien als uitgebreid, de lokale winkeltjes als vriendelijk, de grote retailreuzen als goedkoop en de pop-upstore? Die wordt gezien als ‘nieuw, fun en iets anders’, zo zegt marketingprofessor Barbara Kahn van Wharton. En dingen die nieuw, leuk en anders zijn, zijn altijd interessant voor de immer nieuwsgierige consument.

De pop-upstore is zowel voor de (web)winkelier als voor de verhuurder van een pand een uitkomst. Die laatste kan – zij het goedkoper – zijn pand tijdelijk verhuren in een periode dat het vaak toch niet lukt om de ruimte verkocht of voor langere tijd verhuurd te krijgen, terwijl een ondernemer vrij goedkoop op een tijdelijke en flexibele manier zijn waren aan de man kan brengen. Geen dure, langlopende huurcontracten, geen ingewikkelde bestemmingsplannen, maar gewoon één maand of zo je producten verkopen en daarna weer net zo geruisloos weggaan.

Wat ooit startte als manier om de lege winkelruimte tijdelijke invulling te geven, is nu uitgegroeid als iets wat wel eens blijvend kan zijn. Dat bewijzen de cijfers ook wel. Waar de pop-upbranche in 2003 nog een nul-dollar-industrie was, is dat tien jaar later uitgegroeid tot een markt met acht miljard dollar omzet.