Online bestellingen verwerken vanuit de winkel

In Amerika is men druk bezig met de overgangsfase waarin de retailwereld zich momenteel bevindt. Online winkels gaan offline en offline winkels gaan online. Grote spelers als Macy’s, Best Buy en Home Depot zetten flink in op grote fulfilment-magazijnen, terwijl ze klanten steeds vaker hun online bestellingen in de winkel laten ophalen. En ook steeds vaker worden online bestellingen vanuit de winkel verwerkt en verzonden.

Macy’s heeft vorige maand een ruimte ter grootte van 43 voetbalvelden geopend die groot genoeg is om één miljoen paar schoenen in op te slaan. En dat is ook wel nodig, want al deze schoenen zijn afkomstig uit bestellingen die online zijn gedaan en vervolgens over het hele land en zelfs buiten de landgrenzen moeten worden verzonden. Het gebouw kostte zo’n 150 miljoen euro en is al de derde die volledig wordt ingezet om de webwinkel macys.com te ondersteunen. Op een drukke dag worden er zo’n zestigduizend bestellingen afgehandeld en de verwachting is dat dat aantal in twee jaar verdrievoudigt.

Veel grote Amerikaanse retailers zijn druk bezig met het inspringen op de veranderende tijden. Klanten willen nou eenmaal offline dezelfde ervaring als online en vice versa. Op beide manieren moet er zonder problemen geshopt kunnen worden. En dus zijn deze winkels druk bezig met het versnellen van de bezorgtijden en het verbeteren van het magazijnbeheer, zodat er meer verkocht kan worden.

Sneller leveren en betere service bieden
Om het allemaal even in perspectief te plaatsen: in Amerika zijn de verkopen online goed voor zo’n zeven procent van de gehele verkoop in de retailwereld. Nog niet echt veel dus, maar volgens Forrest Research zal dat percentate toenemen tot zo’n 9 procent en zal er over drie jaar voor meer dan 327 miljard dollar online worden omgezet. Logisch dus dat de grote retailers nu al flink geld en tijd investeren in de veranderende markt. Best Buy bijvoorbeeld heeft erg veel te vrezen van online gigant Amazon, terwijl Macy’s dat minder heeft. Maar dat neemt niet weg dat ook deze winkel flink inzet op online, offline en de vruchtbare combinatie daarvan. Snellere levertijden, betere service en een groter scala aan producten lijken voor velen de na te streven doelstellingen.

Amazon zit ondertussen ook niet stil, want naast de veertig e-fulfilmentfaciliteiten die het al heeft zal het dit jaar nog eens zo’n zeven van dit soort ruimtes openen. En de verwachting is dat Amazon nog dit jaar zal komen met een kostenefficiënte ‘same-day’-verzending voor elke klant in de tien grootste steden van Amerika. Door dit soort trends sluiten veel grote retailers hun stenen winkels aangezien de groei offline schril afsteekt bij de groei online. Maar juist de stenen winkels kunnen hen helpen in de strijd tegen online giganten als Amazon. De stenen winkels kunnen een rol spelen als ophaalpunt, maar bijvoorbeeld ook als plek waar de winkeliers de online bestelde pakketjes kunnen inpakken en verzenden.

Online besteld, vanuit de winkel verzonden
Een paar schoenen dat online is besteld, maar dat in winkel A al een tijdje ongebruikt in het magazijn ligt, kan dan –door goed gebruik te maken van een slim voorraadsysteem– ingepakt en verzonden worden. Zo is de klant tevreden omdat die zijn gewenste schoenen krijgt, maar ook de winkelier is tevreden, omdat die schoenen nu eindelijk het magazijn uitkunnen. Plus, die schoenen kunnen dan gewoon tegen de normale (online) verkoopprijs worden verkocht en hoeven niet langer tegen een interessante outlet-prijs te worden verkocht om het magazijn maar leeg te kregen. En dat is gunstig, want anders had die winkelier minder marge op die schoenen gekregen.

Volgens ecommerce-analist Matt Nemer is het verwerken van online bestellingen vanuit de stenen winkel het belangrijkste wat de fysieke retailwereld zal veranderen in de komende vijf jaar. In Amerika beseffen ze dat al, maar ook in Nederland kunnen we er niet langer omheen…