MyCom, Dixons en iCentre volgen klant via wifisignaal

De winkels van moederbedrijf Bas Group hebben recentelijk wifi- en bluetooth-tracking uitgerold, waardoor klanten nu via hun smartphones gevolgd kunnen worden. Het doel is om zo te zien hoe veel klanten er in de winkel zijn, hoe vaak ze terugkomen en welke mensen lángs de winkels lopen, maar niet naar binnen gaan.

Journalist Joost Schellevis van Tweakers kreeg van een Bas Group-medewerker een bericht onder ogen, dat op het intranet werd gepost. Daarin werd duidelijk dat het telecombedrijf wifi-tracking stilletjes heeft uitgerold. Voor het tracken van smartphones hoeven de mobieltjes niet per se met een wifi-netwerk verbonden te zijn. Wifi ingeschakeld hebben is al voldoende, omdat de smartphone constant een signaal uitzendt en daarmee het bijbehorende mac-adres.

Het management van Bas Group wist desgevraagd te melden dat alle 160 winkels zijn voorzien van deze technologie, die op veel weerstand kan stuiten van onder andere het College Bescherming Persoonsgegevens. “Als je dit soort gegevens (mac-adressen van klanten, red.) gaat gebruiken om ze te volgen, dan moet je mensen heel goed informeren en ze laten aangeven of ze het op prijs stellen”, aldus CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm tegenover de techsite.