Lopen de winkelcentra leeg?

In Engeland zouden winkelketens, met zes vestigingen of meer, gezamenlijk elke dag zo’n veertien vestigingen sluiten. Schrikbarend nieuws. De barre economische tijden en de opkomst van shoppen via internet zouden hier debet aan zijn. Maar grote magazijnen, slechte logistiek, dure personeelskosten en onrendabele huurprijzen jagen de winkels ook de stad uit.

In Engeland zijn er gebieden waar bijna dertig procent leegstaat. In Nederland is het nog lang niet zo erg, maar volgens hoogleraar Cor Molenaar moeten we niet te lang wachten. Het is beter om actie te ondernemen, om te voorkomen dat het dezelfde richting opgaat als in Engeland.  Er lijkt hoe dan ook een ‘nieuwe retail’ zichtbaar. Door nieuwe technieken en toepassingen, zoals mobiel internet, is er een nieuwe situatie ontstaan en het is aan de stenen winkels om zich daar aan aan te passen. Het internet moet worden gezien als een kans en niet zozeer als een bedreiging.

Door de ontstane situatie, die zich alleen maar verder zal ontwikkelen, zal een vestiging in de binnenstand, een enorm magazijn en alles op voorraad gewoonweg niet meer nodig zijn. Dus dan moet je daar als winkelier ook niet al je geld in gaan stoppen. Wat je wel kan doen is je meer en meer richten op ‘online’ als extra marketingkanaal. Gebruik je website en social media  om meer mensen naar jouw winkel te lokken. Investeer niet al je moeite, kracht en geld in het grootste en best zichtbare winkelpand, maar investeer dat in bijvoorbeeld de grootste online aanwezigheid en de beste klantenservice.