Jumbo en Polare willen klanten digitaal volgen

Jumbo en Polare willen klanten digitaal gaan volgen in de winkels. Het digitaal volgen van (potentiële) klanten is online natuurlijk niks nieuws. Met bijvoorbeeld cookies wordt dit veelvuldig gedaan. Hierdoor weten webwinkels vaak veel over de mensen die hun site bezoeken. Stenen winkels hebben die kennis niet en dat betekent dus achterstand ten opzichte van de online concurrentie.

Supermarktketen Jumbo en boekenketen Polare (een samensmelting van Selexyz en De Slegte) willen dat voorkomen en willen de klant nu dus ook in de winkels digitaal gaan volgen, zo meldt Elsevier. Daarvoor moet er wel een speciaal systeem worden ingevoerd. Eén manier is bijvoorbeeld om het wifi-signaal van de smartphones van klanten te volgen.

Jumbo spreekt op dit moment diverse partijen op het gebied van routing-onderzoek, oftewel het digitaal in kaart brengen van looproutes. De verkregen data kan dan worden ingezet om bepaalde producten op andere plekken in de supermarkt te stallen, zodat ze eerder opvallen of vaker verkocht worden.

Het aanpassen van de winkelinrichting naar aanleiding van geregistreerd consumentengedrag is natuurlijk één ding, maar een Jumbo of Polare kan er ook voor kiezen om klanten in hun winkels digitaal te volgen, zodat ze diezelfde klant ook meer gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen doen. De vraag is of het volgen van iemands wifi-signaal wel wenselijk is. In Amerika was warenhuisketen Nordstrom gestart met een dergelijk experiment, maar na een storm aan kritiek zag het zich genoodzaakt om deze proef stop te zetten. De offline klant hecht blijkbaar meer waarde aan het niet-gevolgd worden dan de online klant…