Interesse in RFID-tags groeit

Vanuit de mode-industrie is er steeds meer belangstelling voor de toepassing van zogeheten RFID-tags op de winkelvloer. Dit is een technologie waarbij er op afstand informatie kan worden opgeslagen op of kan worden gelezen van een tag, die in dit geval dus op kleding wordt geplaatst.

Dat er meer belangstelling is, is een conclusie die Nedap Retail trekt op basis van hun eigen ‘Nedap Fashion Tour’ waarmee het door Europa trekt. Tot nu toe was de fashion-industrie jarenlang afwachtend in de toepassing van RFID-technologie op de winkelvloer. Maar mede door de opkomst van webwinkels en de huidige economische situatie is dat aan het kenteren.

“Als er mensen in een winkel komen voor een concreet modeartikel dan moet deze beschikbaar zijn. Daarnaast worden webbestellingen via winkels uitgeleverd. Het kan dus voorkomen dat de bestellingen verspreid over tien winkels van een fashionretailer worden uitgeleverd. Toepassing van RFID-tags kan daarbij veel voordelen opleveren bij de voorraadregistratie en de beschikbaarheid van de producten in de winkels waardoor het aantal nee-verkopen aan de consument significant vermindert”, aldus general manager Rob Schuurman tegenover Logistiek.nl.

Met een RFID-scanner kunnen zo’n 12.000 artikelen per uur geïdentificeerd worden, waarbij een ouderwetse barcode-scanner maar zeshonderd artikelen per uur aankan. Een snellere en nauwkeurige inventarisatie kan de stenen winkel helpen de concurrentie aan te gaan met de webwinkels, die steeds vaker klandizie inpikken.

“De detailhandel ziet een verandering in consumentengedrag; wachten op artikelen en terugkomen naar de winkel is niet meer van deze tijd. Met RFID-identificatie kunnen snel fouten in de voorraad worden ontdekt en onbrekende producten aangevuld worden. Hiermee is het mogelijk om een hogere beschikbaarheid te realiseren van artikelen voor de klant, zonder dat voorraad- en dervingskosten toenemen”, aldus Schuurman.