Geeft Target zich over aan Amazon?

Target heeft een rigoureuze beslissing genomen. Het gaat permanent zijn ‘holiday price-matching policy’ doorvoeren. Oftewel, het gaat het aanpassen van de prijzen aan de online concurrent (lees: Amazon), wat het vorig jaar november en december met de feestdagen ook al deed, nu constánt doen. Een dappere poging om de strijd aan te gaan met Amazon of een weinig optimistisch teken aan de wand?

Showrooming
Target heeft blijkbaar genoeg van het nieuwerwetse fenomeen ‘showrooming’. Oftewel, klanten die de winkel binnenlopen, het een en ander nader bestuderen, vragen stellen, het even in de hand nemen of vanuit verschillende hoeken bekijken en dan weer naar huis gaan om hetzelfde product goedkoper bij Amazon te bestellen.

En dus gaat Target het price-matchen nu permanent doorvoeren. Het zal zijn prijzen gelijkstellen met de online prijzen van retailers als Amazon, maar ook Wal-Mart en Best Buy. Deze beslissing zou in het voordeel van Target kunnen uitvallen. Als consumenten zich gaan realiseren dat ze Target niet links hoeven te laten liggen als het aankomt op de prijzen én dat bij hen shoppen als voordeel heeft dat ze het product uitgebreid kunnen bekijken, testen, aanraken en ze vragen kunnen stellen aan winkelpersoneel.

Maar tegelijkertijd is deze beslissing misschien ook wel een teken dat Target zich gewonnen geeft tegenover Amazon en andere online prijsvechters. Moet Target zich niet gewoon minder richten op lage prijzen, maar juist meer op nóg betere service en zich vooral op dat vlak proberen te onderscheiden?