eBay komt met shopbare ramen op gesloten winkels

eBay gaat virtuele winkelramen openen in winkelstraten. Deze ‘shoppable windows’ worden deze maand in werking gesteld in New York City. Vier van zulke schermen zullen vanaf 8 juni een maand lang te zien en te gebruiken zijn in onder andere Soho en de Lower East Side.

eBay hoopt met dit virtuele foefje dat winkeliers meer omzet kunnen genereren in hun stenen winkels. De schermen worden namelijk actief ná sluitingstijd. Tijdens de tijdelijke proef zullen dertig artikelen van het nieuwe modemerk Kate Spade Saturday, eigendom van Fifth & Pacific, aan de man worden gebracht.

De schermen zijn zo’n 2,7 bij 0,6 meter en zullen voor de etalages van gesloten winkels worden gehangen. Voorbijgangers kunnen dan het scherm aanraken, producten bestellen en die dankzij een koerier binnen een uur thuisgestuurd krijgen. Betalen kan bij die koerier via PayPal Here, het mobiele betalingssysteem dat ontwikkeld is door… eBay.

De ‘shoppable windows’ zijn voor eBay een logisch vervolg en uitbreiding van de verschuiving naar mobiel shoppen. eBay wil nauw samenwerken met grote retailers die op zoek zijn naar meer online en mobiele klanten. “Dit verlegt de grenzen van de winkel. Opeens verlegt de stenen winkel, op grond van online technologie, zijn functie tot nagenoeg iedere ruimte die interessant is om te gebruiken”, zo vertelt Steve Yankovich, die aan het hoofd staat van eBay’s Innovation and New Ventures-afdeling. In het geval van Fifth & Pacific houdt het in dat de shopbare ramen helpen met het lanceren van hun nieuw merk Kate Spade Saturday, zonder dat ze daarvoor nieuwe winkelvestigingen hoeven te openen.

De winkel is overigens wel van plan om de technologie in bestaande winkels van hun andere merken toe te passen. “Dit geeft ons de mogelijkheid om meer te doen met onze winkelruimte”, zo zegt chief executive William McComb. “Ik noem het de ‘Wall as a Mall’.”