Disney schotelt bezoekers RFID-armbanden voor

Walt Disney World gaat vanaf deze lente iets groots doen voor haar bezoekers. Geen nieuwe attractie, maar een nieuwe manier van het park binnenkomen, spullen kopen én herkend worden door Mickey Mouse en Assepoester. Dat doet het entertainmentresort door ze een armband met RFID-technologie voor te schotelen.

Nu denk je wellicht: wat heeft Walt Disney World met retailers te maken? In eerste instantie niet zoveel, afgezien van het feit dat op het terrein van Disney hartstikke veel wordt verkocht aan eten, drinken en merchandise. Maar het belangrijkste wat de retailwereld hiervan kan leren is dat ook (of juist zélfs) Disney niet stilzit als het aankomt op technologie en de moordende concurrentie. Of zoals iemand het in het artikel van de New York Times juist verwoordt: “Ze kunnen niet alleen maar de concurrentie aangaan door nieuwe attracties neer te zetten; het is al één grote wapenwedloop onder de attractieparken.” En dus grijpt Disney de technologie aan als middel om de rivalen slim af te zijn, iets waar veel stenen winkels dus een voorbeeld aan zouden mogen nemen.

Met de zogeheten MagicBands kunnen bezoekers van tevoren hun aanmelding voltooien, waarna ze op de dag zelf alleen maar het armbandje langs een paal hoeven te halen. Het entreebedrag wordt vervolgens van hun creditcard gehaald. Ook het kopen van merchandise of etenswaren binnen in het park vindt vervolgens op deze eenvoudige manier plaats. Ook is het mogelijk om – eveneens van tevoren – aan te geven in hoeverre Disney kennis heeft van jouw gegevens. Zoiets kan zeer leuk zijn voor de kinderen, als het bedrijf toestemming krijgt om diens naam en geboortedatum te gebruiken. Het kind kan dan namelijk in het park persoonlijk worden aangesproken door een van de vele Disney-personages die er rondlopen (“Hey Andy, volgens mij is het jouw verjaardag vandaag, hè? Gefeliciteerd!”).

Disney is zeker niet het eerste resort dat een dergelijke technologie toepast, maar wel de grootste en meest invloedrijke. Mocht het een succes worden, dan zal het vast niet lang duren voordat andere attractieparken deze dergelijke technologie ook zullen toepassen op hun bezoekers.