Deze software kan supermarkt kosten besparen

Veel supermarkten zijn onnodig veel tijd kwijt aan het ‘spiegelen’. Vaak lukt het ook niet om op tijd de bijna de houdbaarheidsdatum naderende producten te verkopen, zodat het weggooien ervan noodzakelijk is. Maar dat hoeft niet, als het aan de makers van Date Check Pro ligt. Deze software zou tientallen duizenden euro’s aan kosten per jaar kunnen besparen. De technologie is er, maar kan de supermarkteigenaar deze verandering ook aan?

In de zomer van 2010 werkte student Andrew Hoeft in een supermarkt. Daar besteedde hij eens drie uur lang aan het spiegelen van producten, oftewel het verschuiven van de wat oudere producten naar de voorkant van de schappen, zodat klanten die producten eerst kopen. Het spiegelen volgt hiermee de FIFO-methode (First In, First Out), maar echt een probleem oplossen doet het niet. Het was niet alleen heel veel werk voor Hoeft, het kostte de supermarkt ook veel geld omdat het én Hoeft betaalde terwijl hij in die uren ook andere, nuttigere dingen had kunnen doen én omdat het systeem zo ineffectief is dat het gevolg is dat veel producten die over datum zijn te laat ontdekt werden en dus weggegooid konden worden.

Hoeft begon aan het prototype van Date Check Pro en gebruikte de software in de supermarkt. Die wist in één jaar tijd voor 140.000 dollar aan arbeidstijd te besparen. Data Check Pro laat supermarkten en andere retailers dan ook zowel tijd als geld besparen, terwijl er efficiënter gehandeld wordt omtrent de houdbaarheidsdata van producten in de winkel. De software checkt namelijk de houdbaarheidsdata van de gehele voorraad op een per-product-basis en laat winkels zo proactief hun voorraad beheren. Het vinden van producten die spoedig de houdbaarheidsdatum zullen passeren wordt zo gemakkelijker dan voorheen. En als gevolg daarvan kunnen winkeliers op tijd handelen. Zo kunnen ze de bijna de houdbaarheidsdatum passerende producten nog snel in de uitverkoop gooien, zodat het product toch nog íéts oplevert.

Met Date Check Pro hoeft een winkelier dus niet langer alle producten in de schappen handmatig te checken op de houdbaarheidsdatum. Klinkt dus als een fantastisch product, al heeft Hoeft wel aardig wat moeite (gehad) om de software aan winkeliers en supermarkt-eigenaren te slijten. “Je moet vechten tegen een mentaliteit van ‘mijn grootvader runde ook al op deze manier de winkel, dus waarom zou ik het aanpassen?’. Door aardig wat tijd en geld te steken in de presentatie van de software, heb ik toch sommigen kunnen overtuigen.”