Deze 3 trends veranderen het retail-landschap

Het mag inmiddels duidelijk zijn dat het retail-landschap zich al lang niet meer in dezelfde positie bevindt als vijf jaar geleden. En over vijf jaar ziet het wéér anders uit. Dit is voor een groot deel te danken (wijten?) aan de opkomst van ecommerce en de daarbij behorende technologie. En er zijn drie technologische trends die het retail-landschap drastisch overhoop gooien.

Het gaat niet zo goed met de retailwereld. Iets waar ze in Amerika ook last van hebben. De retailwereld aldaar kende in de feestdagenperiode eind vorig jaar de laagste groei sinds 2008, terwijl de winkels op Black Friday juist vroeger dan ooit opengingen. Er werden hiervoor verschillende redenen opgegeven: ‘het weer viel niet mee’, ‘de consument voelt de crisis in de portemonnee’, maar uiteindelijk is de echte reden misschien wel een die winkeliers liever niet willen horen: de technologische revolutie die momenteel plaatsvindt in de retailwereld.

De retailwereld is flink opgeschud en zal ook flink veranderen door nieuwe technologieën die in de winkels worden geïntroduceerd en waarbij de consument steeds meer gebruik maakt van zijn smartphones, apps en tablets.

Online winkelen brengt voor veel consumenten gemak en comfort met zich mee en dat verslaat op een gegeven moment de traditionele shopping-ervaring in de winkelstraat. Veel winkeliers hadden moeite écht goede omzetten te halen tijdens de feestdagenperiode, terwijl Amazon op Cyber Monday een record verbrak door meer dan 300 producten per seconde(!) te verkopen. Het retail-landschap wordt aangepast en wakker geschud. En wel door drie technologische trends.

Ecommerce vervangt stenen winkels
Steeds vaker moeten winkels noodlijdend toezien hoe hun online concurrenten steeds meer marktaandeel en dus klanten inpikken. Sommige winkels proberen hier op in te spelen door dan zelf maar een webwinkel te openen of in ieder geval te kijken hoe ze ook online aanwezig kunnen zijn.

Smartphone noodt winkelier tot scherpe prijzen en online activiteit
De toenemende populariteit van smartphones en tablets heeft ertoe geleid dat consumenten hun mobiele apparaten niet alleen gebruiken om ermee te kunnen shoppen vanaf de bank, maar ook ter ondersteuning tijdens het shoppen in de winkelstraat. Met een mobieltje in de hand kan de consument van tegenwoordig heel snel extra informatie opzoeken, kijken of hetzelfde product ergens anders (zowel offline als online) niet goedkoper is of een vriend of vriendin bellen om tips en advies.

Dit leidt ertoe dat winkeliers deze trend niet moeten onderschatten en dat ze dus of heel erg aanwezig moeten zijn online (zodat de klant niet eens bij een ander hoeft te kijken voor extra informatie en dergelijke) of dat ze de prijzen in de winkel moeten gelijkstellen aan de prijzen online.

Technologie verandert ook shoppen in winkelstraat
De technologie neemt de retailwereld niet alleen online over, maar ook in de winkel zelf. Uitvindingen die de shopping-ervaring in de winkel drastisch zullen veranderen – door die interactief, gepersonaliseerd en behulpzaam te maken – zullen binnen nu en een paar jaar gemeengoed worden.

Als winkelier doe je er verstandig aan om juist hier goed van op de hoogte te blijven en waar nodig er in te gaan investeren, want dit is juist een punt waarop retailers iets kunnen doen voor de consument, wat online winkels juist niet kunnen. Met geavanceerde pashokjes, bestelzuilen en speciale spiegels die de klant kledingadvies geven kun je de online concurrentie te snel af zijn en klanten behouden of juist naar binnen weten te krijgen!