Click & brick-store VanHaren boekt opnieuw recordjaar

Terwijl de ene na de andere schoenenwinkel het onderspit delft, gaat het nog steeds lekker met vanHaren. In 2012 zag het de omzet toenemen met 7,5 procent tot 132,6 miljoen euro. En dat terwijl de omzet in de gehele branche juist daalde, met vier procent. Met steeds meer filialen in het land én een goed lopende webwinkel is vanHaren nu de grootste schoenenretailer in Nederland.

vanHaren merkt niet alleen online dat het goed gaat, ook in de winkelstraat boekt het successen. Zo opende het bedrijf vijf nieuwe vestigingen, werden twee minder aantrekkelijke locaties gesloten en werden twaalf andere juist gemoderniseerd. Aan de Kalverstraat in Amsterdam komt een flagshipstore ter grootte van zeshonderd vierkante meter. In Waalwijk wordt een nieuw distributiecentrum gebouwd. “Zo zijn we ertoe in staat onze filialen nog sneller en efficiënter van goederen te voorzien”, aldus mededirecteur Joost van Disseldorp. Het 11.000 vierkante meter grote depot moet in de zomer van 2013 operationeel worden en zal worden ingericht op een overslag van jaarlijks ruim zes miljoen paar schoenen.

Mobiele shop vult online verkoop aan
VanHaren is mede gegroeid doordat het ook online goed actief is. Dat dat nodig is beseft het bedrijf maar al te goed. “Het koopgedrag van de klant verandert snel. Daartoe behoren ook het winkelen op internet, de opkomst van nieuwe mobiele technologieën en uiteraard sociale media. Het is de kunst om aan deze nieuwe klantenwensen tegemoet te komen”, aldus directeur Krein Bons. Sinds 2010 heeft het een eigen webwinkel en zag het het afgelopen jaar een groei van zo’n zestig procent. “We zien de online shop als een sterk, onmisbaar service-instrument, dat het aanbod in onze filialen optimaal aanvult en ondersteunt. De combinatie van de online shop en een nationaal netwerk aan filialen komt bij de klanten goed aan.”

Social media en andere kanalen
En sinds november vorig jaar heeft vanHaren ook een mobiele shop, die op elke gangbare smartphone werkt. Zo kan de klant waar die ook is met een paar clicks de juiste schoenen vinden, vanuit verschillende perspectieven bekijken en vervolgens eenvoudig bestellen. Ook is vanHaren gestart met mobile couponing via Scoupy, om klanten zo via nóg een extra kanaal te bereiken. En op Facebook zit de schoenenretailer ook niet stil, met meer dan 34.000 fans mag het zich op het sociale netwerk de populairste schoenenwinkel in Nederland noemen.