Bijenkorf test mobiel betalen in winkel

De Bijenkorf gaat op een slimme manier de voordelen van online winkelen en offline winkelen combineren. Op de schoenen- en kindermodeafdeling van de vestiging in Amsterdam gaat de warenhuisketen namelijk een systeem uitproberen waarbij de klant kan betalen voor een online transactie. Handig als een artikel in de winkel niet op voorraad is, maar in de webwinkel wel!

Ecommerce-manager Pieter Heij van de Bijenkorf legt tegenover RTL Z uit: “Als een klant bijvoorbeeld schoenmaat 38,5 wil en die is niet in de winkel aanwezig, dan scant de medewerker met behulp van een iPod de barcode en ziet meteen of de schoenen wel op de webshop op voorraad zijn. Het item kan dan ter plekke besteld worden en wordt de volgende dag thuisbezorgd. De klant kan direct afrekenen bij een mobiele kassa, bestaande uit een iPad en een pinapparaat op de afdeling zelf.”

Dit systeem kent meerdere voordelen. Voor de klant is er het voordeel dat hij niet langer (figuurlijk) met lege handen de winkel verlaat als zijn maat niet voorradig is. Door de goede maat alsnog in de winkel te bestellen en te betalen heeft hij zijn gewenste product de volgende dag al in huis. Voor de winkelier heeft dit systeem natuurlijk als voordeel dat hij de klant alsnog kan helpen en dat hij die niet naar de concurrent een paar straten verderop hoeft te zien lopen.

En uiteraard wordt met dit systeem ook het aantal kassapunten in de winkel opgeschaald en kan de winkelier efficiënter met zijn voorraad omgaan. Handig voor producten met verschillende maten, zoals schoenen. “We kopen daarvan normaal gesproken maar één of twee paar van elke maat in, dus de kans dat de maat er niet is, is groter. Ook kun je bijvoorbeeld meer kleuren en varianten van artikelen aanbieden. Zo hebben we een bepaalde mixer in de winkel in drie kleuren, maar online hebben we tien kleuren”, aldus Heij. Volgens hem is een hybride vorm tussen de offline en online winkels de retail van de toekomst. En daar zijn wij het dan weer helemaal mee eens!